Ateliere, discuții & proiecții
Am facilitat și participat la diverse discuții, lecturi publice și proiecții, multe din ele în locuri auto-organizate & anti-autoritare. Îmi place mult acest element de deschidere înspre oameni și schimb de idei. Mai jos, o mică selecție a câtorva din ultimele evenimente/discuții/ateliere din spațiile mai cunoscute public.
Ateliere
2024, Octombrie. Atelier „Școala pământului și a apei. O speculație multispecii” cu just wondering... și Mina Mimosa în cadrul Culture Quest la invitația Indecis artist run; Timișoara.
2024, Iulie. Atelier de pre-producție de video-eseu în cadrul taberei de vară Linia Verde, în cadrul Telefonul Fără Fir, la hypha_etc.
2023, Iunie. Ateliere de scris, parte din proiectul colaborativ multimedia de ficțiune speculativă Lumi Posibile, București.
2022, Martie - Iunie. Imagining multispecies worlds, ateliere organizate ca parte din just wondering… la Universitatea Ca Foscari, Venezia. Aflați mai multe despre ateliere și filmul scurt reieșit în urma lor aici. Puteți accesa syllabusul aici.
Prezentări/discuții
2024, Octombrie. Ficțiune speculativă pentru schimbare socială. Discuție alături de Carolina Vozian, Andy Andreea & Paula Dunker, în cadrul Lumi Posibile, la Replika, București
2023, Mai. What’s doom got to do with animality? Artist talk ca parte din just wondering…, Matca Artspace, Cluj-Napoca
2022, Iulie. the (future) garden is gratitude. Artist talk ca parte din just wondering… la Indecis, Timișoara
2022, Ianuarie. Wild things: despre ecofeminism. Workshop organizat de AIVI
Proiecții
2024, Octombrie. Proiecție & discuție „Natural Gas - The bridge to climate disaster” de just wondering... alături de Gastivists în cadrul „Camera Comună”; Arthub X, București
2023, Octombrie. Proiecții just wondering… în cadrul expoziției Porous Matter, Meta Spațiu, Timișoara
2022, Septembrie. Imagining multispecies worlds. Proiecție & discuție ca parte din just wondering…, Teatro Ca Foscari, Venice
2021, August-Septembrie. Proiecții just wondering… în cadrul expoziției Apocalipsa Elefantului Alb, Baroque Palace, Timișoara
Exerciții de scris
Hrana de zi cu zi
Interacționăm cu hrana de câteva ori pe zi, zilnic, însă atunci când o găsim în poezie, sub ce formă o găsim? Cum se vorbește despre mâncare în universul literar, când se vorbește? Când hrana apare în poezie, ce emoții aduce cu ea? Cum scriem critic despre relația noastră cu mâncarea?
Am susținut acest atelier în cadrul unei întâlniri cu Cenaclul X, în care am propus pentru lectură următoarea selecție de poeme (în Română și Engleză). Puteți să le citiți și voi pentru inspirație.
- Gândește-te la un fel de mâncare, fie din copilărie, fie din prezent, față de care simți un atașament sau o emoție puternică. De unde vine aceasta? Ce semnifică mâncarea respectivă? E vorba de cine o prepară, sau de spațiul în care e consumată? E o emoție negativă sau pozitivă?
- Care sunt diferențele dintre cum arată hrana în farfurie și drumul pe care îl parcurge pentru a ajunge astfel? Cine o produce? Cine o culege? Ce legături se fac între acestea, și cum ar putea fi ele mai etice? Dacă ne gândim la produse ce implică uciderea animalelor, cum vorbim/scriem despre asta? Cum putem interacționa cu emoțiile de confort, de exemplu, care sunt date de mâncăruri ce implică inevitabil violență (carne, lapte, ouă, etc.)?
- Mâncatul ca act de explorare a propriului corp în contact cu exteriorul. Mâncatul ca act cu potențial erotic. Gustul, textura, mirosul - o explorare a simțurilor.
- Împărtășirea mâncării ca gest comunitar, bucuria, sărbătoarea, felul în care hrana ne aduce împreună, sau, la polul opus, felul în care hrana (și consumul ei) ne desparte (spre exemplul, ideea de feminist/queer/vegan killjoy în jurul mesei tradiționale).
- Mâncărurile tradiționale, mâncărurile locale și diferențele urban-rural în prepararea mâncării și contactul cu alimentele. Cum se ascund violențele în spatele tradiției, cum sunt invizibilizate sau justificate prin aceasta? Putem să ne gândim la mesele de Paște ce implică uciderile mieilor și consumul de ouă, sau cele de Crăciun. Putem să luăm și în considerare prevalența postului ortodox și discursurile din jurul său, să ne gândim la constituirea noastră ca subiecți est-europenx prin contact cu mâncarea regională și practicile culturale de aici.
- Producerea hranei, fie prin cultivare, fie prin actul de a găti. Ce fel de muncă este asta, și pentru cine? Cum învățăm să o facem? Cum ne raportăm la ea? Ce emoții ne provoacă?
Cum s-a simțit procesul de a scrie? A fost anevoios, sau ușor? De ce?
Ce formă a luat scrisul tău? Ai mers spre o formă familiară, sau ai încercat ceva ce te-a surprins?
Cum s-a simțit corpul, cum ai accesat memoria gustului prin corp, dacă ai accesat-o?
Obiecte din viitor
Obiectele din jurul nostru sunt artefacte ale societății în care trăim. Ele există la întâlnirea dintre contextele sociale, economice, ecologice și istorice. Designul lor nu e inocent, ci ia în considerare anumite voci, anumite scopuri. Așadar, obiectele pot abilita sau dizabilita, pot permite anumite acțiuni pentru anumite corpuri și le pot îngreuna pentru altele. O ușă, de exemplu, poate fi ușor de deschis pentru un adult abil, dar mai greu de operat pentru un copil sau un porumbel. Pentru o explorare a legăturii dintre eliberarea animalelor și mișcarea pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, recomand vizionarea acestui video-eseu.
Cum ne putem uita la obiectele și infrastructurile materiale, având în minte ceea ce ele fac posibil, și ceea ce fac imposibil? Poți începe de la lucruri simple, pe care le ai în fața ta.
- Un manual de instrucțiuni, o descriere tehnica sau poetică a unui obiect din viitor. Cărui scop servește? Cine și cum îl produce? Cum ajung oamenii în posesia lui? Cine îl are?
- Un manual de instrucțiuni, descriere tehnica sau poetică a unui obiect din prezent, văzut de cineva dintr-un viitor utopic. Cărui scop servește? Cine și cum îl produce? Cum ajung oamenii în posesia lui? Cine îl are?
Dacă vrei, poți să-ți pui un timer de 35 de minute.
Care dintre exerciții te-a atras mai mult? Ce ți-a fost mai ușor, să privești prezentul cu ochi străini, sau să-ți imaginezi viitorul?
Cum ai ales obiectul tău, pentru cine l-ai ales?
Ce formă a luat scrisul tău? Ai folosit un limbaj familiar, sau unul nefamiliar ție?
O listă mai degrabă simplă
Un joc despre tine, ca un oracol din copilărie. Un exercițiu scurt, de maxim 5 - 10 minute.
- La ce visezi
- Ce ai scris ultima dată (ultimul text)
- Ce scrii acum, sau ce ți-ai dori să scri
- Ceva straniu sau drăguț despre tine
- O convingere importantă pentru tine
- O chestie pe care ai pune-o în CV
- Ce ai vrea să faci cel mai mult
- Cu cine și/sau unde, în ce context trăiești
Cum s-a simțit completarea listei?
A mers repede, sau greoi?
Ce a fost cel mai dificil, dacă a fost ceva?
De multe ori ne este greu să scriem despre noi, să ne prezentăm ca persoane scriitoare și să ne asumăm asta. Am propus o listă relativ ușor de completat, ce poate fi modelată după dorințele fiecăreia și care, pusă cap-la-cap, formează un bio decent, în caz că ai nevoie de el. Cred că poate funcționa și pentru persoane artiste, cercetătoare, sau oricine are un pic de sindrom al impostorului.